تبلیغات
زندگی در کلاس درس (خلاقیت های دانش آموزان کلاس پنجم من ) - طرح درس جهت های جغرافیایی
 
زندگی در کلاس درس (خلاقیت های دانش آموزان کلاس پنجم من )
خواستن توانستن است !
 
 
شنبه 29 خرداد 1395 :: نویسنده : , ,

 

هدفهای کلی و رفتاری درس

انتظار میرود دانش آموز در پایان این درس بتواند:

1.      جهت های اصلی را بیاموزد.                                       

2.      قطب شمال و جنوب را روی کره جغرافیایی نشان دهد.      

3.      با قطب نما و طرز کار آن آشنا شوند.

4.      فعالیت در کلاس را انجام دهند.

5.      جهت ها را در حیاط مشخص کنند

 وسایل

تابلو- گچ- کره جغرافیایی- کارت مسابقه- خورشید

روش تدریس

سخنرانی- نمایشی- پرسش و پاسخ

قبل از شروع درس

سلام و احوالپرسی از دانش آموزان- دقت در وضع جسمی و روانی آنان- بررسی تکالیف و کار عملی

 

ارزشیابی تشخیصی

 

پرسش از چند دانش آموز در مورد درس قبل:

1-نقشه چیست؟

2-راهنمای نقشه به ما چه کمکی می کند

آماده سازی

رئوس مطالب: محل وزمان طلوع و غروب خورشبد

فعالیت های مربوط به روش ها:

معلم بعد از گروهبندی دانش آموزان

معلم: خورشید کی طلوع می کند؟

دانش آموزان: اول صبح

معلم: خورشید کی غروب می کند؟

دانش آموزان: شب

معلم: خورشید از کدام طرف در می آید؟

دانش آموزان به جهت طلوع خورشید اشاره می کنند

معلم: خورشید کدام طرف غروب می کند؟

دانش آموزان به جهت غروب خورشید اشاره می کنند

ارائه درس جدید

رئوس مطالب: مشرق و مغرب- یادگیری جهت یابی و جهت های اصلی- قطب شمال و قطب جنوب- قطب نما

فعالیت های مربوط به روش ها:

معلم برای دانش آموزان توضیح می دهد:

بچه ها به جهتی که خورشید طلوع می کند مشرق می گوییم و به جهتی که خورشید غروب می کند مغرب می گوییم.

معلم: آیا دوست دارید جهت های جغرافیایی را یاد بگیرید و بدانید خانه شما در چه جهت جغرافیایی است؟

دانش آموزان: بله

معلم یکی از دانش آموزان را پای تابلو می آورد و

تصویر خورشید را روی تابلو نصب می کند و توضیح می دهد که

اگر در یک صبح آفتابی طوری بایستیم که دست راست ما به طرف مشرق باشد

دانش آموز   کارتی را که روی آن کلمه مشرق نوشته شده است را به دست راست می گیرد

معلم: و دست چپ ما به طرف مغرب باشد

دانش آموز کارتی را که روی آن کلمه مغرب نوشته شده است را به دست چپ می گیرد

معلم: روبروی ما جهت شمال است

دانش آموز کارتی را که روی آن کلمه شمال نوشته شده است را به گردن می آویزد

معلم: پشت سر ما جنوب می شود

دانش آموز کارتی را که روی آن کلمه جنوب نوشته شده است را به پشت سرش نصب می کند

معلم کره جغرافیایی را روی میز می گذارد و از دانش آموزان می خواهد از بالا به آن نگاه کنند

معلم: بچه ها چه می بینید؟

دانش آموزان به یک نقطه اشاره می کنند

معلم: به این نقطه قطب شمال می گوییم

معلم: بچه ها دستتان را روی یک نقطه کره قرار دهید و به طرف قطب شمال حرکت دهید

بچه ها این کار را انجام می دهند

معلم:حالا شما به طرف شمال حرکت کردید. حالا دستتان را روی یک نقطه بگذارید و به طرف پایین حرکت کنید.

بچه ها انگشتشان را به طرف پایین کره حرکت می دهند

معلم: شما به طرف جنوب حرکت کردید به این نقطه قطب جنوب می گوییم.

معلم: بچه ها با چه وسیله ای می توانیم قطب شمال و قطب جنوب زمین را پیدا کنیم؟

دانش آموزان هر کدام چیزی می گویند(ستاره، خورشید، نقشه و…)

معلم یک قطب نما را به دانش آموزان نشان می دهد و می گوید اسم این وسیله قطب نما است که با آن می توانیم قطب شمال و قطب جنوب زمین را تشخیص دهیم، قطب نما عقربه ای آهنربایی دارد که نوک این عقربه همیشه در امتداد شمال- جنوب قرار می گیرد.

جمع بندی مطالب:

معلم : روی تابلو کلاس خطی را بشکل به اضافه رسم میکند و با پرسش از دانش آموزان جهت های اصلی را روی آن یادداشت میکند.

 

تکمیلی

رئوس مطالب:تمرین پیدا کردن جهتهای جغرافیایی روی تابلو و در حیاط مدرسه – اجرای یک بازی

فعالیت های مربوط به روش ها:

معلم دانش آموزان را به حیاط مدرسه می برد و از آنها می خواهد هر کدام با روشی که آموخته اند جهتهای اصلی را نشان دهند

دانش آموزان با استفاده از دست های خود جهت ها را نشان می دهند.

معلم :پنجره در چه جهتی قرار دارد؟

دانش آموزان:شمال

معلم : ر ورودی در کدام جهت است؟

دانش آموزان: مغرب

معلم دایره ای را در وسط حیاط رسم می کند و با توضیح قوانین بازی به دست هر دانش آموز کارتی می دهد که روی آن یک ضرب یا تقسیم به همراه یک جهت جغرافیایی نوشته شده ، یکی از دانش آموزان در وسط دایره می ایستد.

معلم : ضرب را با صدای بلند بخوان و جواب بده

دانش آموز:6=3*2

معلم : در چه جهتی ؟

دانش آموز:شمال

معلم : حالا 6 تا لی لی به سمت شمال برو

و به همین ترتیب از هر دانش آموز می خواهیم به اندازه پاسخ سوالش در جهت خواسته شده با یک حرکت ورزشی (گام برداشتن – طناب زدن –لی لی رفتن و… ) حرکت کند.

تعیین تکلیف

رئوس مطالب :کشیدن نقاشی در منزل و مشخص کردن جهت های جغرافیایی روی آن

فعالیت های مربوط به روش ها:

نقاشی اتاقتان را بکشید

 





نوع مطلب :
برچسب ها : جغرافیا - درسی،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


خلاقیت های دانش آموزان کلاس پنجم من

برای همه دختران ایران زمین

★  *  ★  *  ☆  ★  

ذکر روز شنبه یا رب العالمین
ذکر روز یکشنبه یا ذالجلال والاکرام
ذکر روز دوشنبه یا قاضی الحاجات
ذکر روز سه شنبه یا ارحم الراحمین
ذکر روز چهارشنبه یا حی یا قیوم
ذکر روز پنجشنبه لا اله الا الله الملک الحق المبین
ذکر روز جمعه اللهم صل علی محمد و ال محمد
★  *  ★  *  ☆  ★  

« سورة الکافرون - سورة ١٠٩ - عدد آیاتها ۶ »

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ (١) لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ (٢) وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (٣)وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ (۴) وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (۵) لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ (۶)

★  *  ★  *  ☆  ★  
« سورة الإخلاص - سورة ١١٢ - عدد آیاتها ۴ »

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (١) اللَّهُ الصَّمَدُ (٢) لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ (٣) وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ (۴

« سورة الفلق - سورة ١١٣ - عدد آیاتها ۵ »

★  *  ★  *  ☆  ★  
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ (١) مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ (٢) وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ (٣)وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ (۴) وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ (۵)

« سورة الناس - سورة ١١۴ - عدد آیاتها ۶ »

★  *  ★  *  ☆  ★  
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (١) مَلِکِ النَّاسِ (٢) إِلَهِ النَّاسِ (٣) مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (۴) الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ (۵) مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (۶)

★  *  ★  *  ☆  ★  
-—$$$$$$$$__$$__$$$$$$$$$
_$$$$$$$$$$$$__$$$$$$(¯`v´¯)$
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$(¯`(?)´¯)$
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$(_.^._)$$
$$$$$$$$$$$$$$$$$(¯`v´¯)$$$$$
_$$$$$$$$$$$$$$$(¯`(?)´¯)$$$
___$$$$$$$$$$$$$$(_.^._)$$
______$$$$$$(¯`v´¯)$$$$$
________$$$(¯`(?)´¯)$$
___________$(_.^._)$
____________$$$$$$

*      *   ★     ★  ♡  *
 ★ ★   ☆  ★ *
  ♡      ★  *  ★   *   ☆
★  *  ★   *  ☆ منتظرتونم ★  

♥   *   ★  ★ *
♡   ☆           ★ 
  ♥   منتظرتونم  ☆  *  ★   * ♥ ★
*      *   ★     ★  ♡  *
 ★ ★   ☆  ★ *
  ♡     ★  *   ★   *   ☆
★  *  ★  *  ☆  ★  

♥   *   ★  ★ *
♡   ☆           ★ 
  ♥   منتظرتونم  ☆  *  ★   * ♥ ★

*      *   ★     ★  ♡

مدیر وبلاگ : , ,
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

FreeCod Fall Hafez

آموزگار ابتدایی:اول تا ششم

ユラユラハート

きらきらドロップ

フジの花