تبلیغات
زندگی در کلاس درس (خلاقیت های دانش آموزان کلاس پنجم من ) - مطالب تیر 1395
 
زندگی در کلاس درس (خلاقیت های دانش آموزان کلاس پنجم من )
خواستن توانستن است !
 
 
پنجشنبه 31 تیر 1395 :: نویسنده : , ,


 

در مهارت حل مسئله استفاده از راهکارهای مختلف و توسعه ی آن در تفکر دانش آموزان مورد نظر است . تعدادی از راهکارهای مناسب برای حل مسئله در سطح آموزش عمومی عبارتند از :

 

1 – رسم شکل

 

2 – حدس و آزمایش

 

3 – جدول نظام دار

 

4 – حذف حالت های نامطلوب

 

5 – الگویابی

 

6 – حل مسئله ساده تر و مرتبط با مسئله ی اصلی

 

7 – زیر مسئله

 

توضیحات بیشتر را در ادامه  بخوانید

 

1 – رسم شکل : حل کردن مسئله با کشیدن شکل یا دیاگرام و یا یک مدل ریاضی .

 

2 – حدس و آزمایش : حل کردن مسئله از طریق حدس جواب و آزمایش آن در شرایط مسئله و تصحیح حدس ها با دلایل منطقی  برای رسیدن به جواب صحیح .

 

3 – جدول نظام دار : قرار دادن داده ها و دسته بندی آن ها در جدول ، با یک نظم منطقی ، به طوری که تمام حالت های ممکن مسئله ، در جدول نظام دار به دست آید .

 

4 -  حذف حالت نامطلوب : یعنی با حذف  حالت های نادرست یک مسئله ، کم کم به پاسخ صحیح آن نزدیک شود و تنها حالت درست ممکن به دست آید .

 

5 -  الگویابی : یعنی با رفتن یک رابطه ی عددی یا هندسی بین داده های مسئله ، پاسخ سئوال یا خواسته های مسئله روشن شود .

 

6 – حل مسئله ی ساده تر و مرتبط با مسئله ی اصلی : یعنی با ساده کردن مسئله یا در نظر گرفتن حالت خاص و ساده تر مسئله و حل کردن آن به کمک یک الگویابی ، مسئله ی ساده را تعمیم داده تا مسئله ی اصلی حل شود .

 

7 -  زیر مسئله : تبدیل کردن یک مسئله ی پیچیده به چند مسئله کوچک و ساده تر ، به طوری که با حل مسئله های کوچک و تقسیم شده ، مسئله ی اصلی حل شود.





نوع مطلب :
برچسب ها : درسی،
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 30 تیر 1395 :: نویسنده : , ,

نکته هایی از فصل اعشار ریاضی

 

 اعداد اعشاری اعدادی هستند که از دو قسمت صحیح و اعشاری تشکیل شده اند.مانند4/35 که قسمت صحیح آن  4و قسمت اعشاری آن 35 می باشد.

به کسرهایی که مخرج آن ها 10  یا 100  یا 1000  یا ...  باشد کسر اعشاری می گویند.

 در عددهای اعشاری اولین رقم بعد از ممیز دهم، دومین رقم صدم ، سومین رقم هزارم و... می گویند.

          



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : درسی، ریاضی، اعداد اعشاری،
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 30 تیر 1395 :: نویسنده : , ,

رنگ های اصلی

 

منظور از رنگ های اصلی یا درجه اول رنگ هایی است كه معمولاً از تركیب هیچ كدام از رنگ های دیگر حاصل نمیشوند، بلكه سایر رنگ ها از تركیب آنها با یكدیگر به وجود می آیند. رنگ های اصلی زرد، قرمز و آبی در صورتی كه در خالص ترین حالت خود باشند و هیچ گرایشی به رنگ های دیگر در آن ها دیده نشود، وقتی با یكــــــدیگر مخلوط شوند، خاكستری بسیار تیره ای را به وجود می آورند.


هر رنگ درجه دوم معمولاً از مخلوط كردن دو رنگ اصلی ساخته می شود.

سبز= زرد + آبی

بنفش = قرمز + آبی

نارنجی = زرد + قرمز

 

 

رنگ های درجه سوم

 

این رنگ ها از مخلوط كردن رنگ های اصلی با رنگ های درجه دوم

ساخته می شوند. رنگ های درجه سوم عبارتند از

 

زرد نارنجی،

 قرمز نارنجی،

 قرمز بنفش،

بنفش آبی،

سبز آبی،

سبز زرد .

 

به این ترتیب با اضافه كردن این شش رنگ به سه رنگ اصلی و

سه رنگ درجه دوم ، چرخه دوازده تایی رنگ ها كامل خواهد شد.


رنگ های مكمل

هر یك از رنگ های درجه دوم مكمل یكی از رنگ های اصلی است.

 به همین دلیل به رنگ های درجه دوم، رنگ های مكمل نیز گفته می شود.

 دو رنگ مكمل وقتی با هم مخلوط شوند، خاصیت رنگین بودن یكدیگر را خنثی می كنند یعنی از مخلوط كردن آن ها یك رنگ خاكستری تیره به دست می آید.

در دایره دوازده رنگی هر دو رنگ مكمل به صورت دو سه قطری از دایره روبروی هم قرار می گیرند

 





نوع مطلب :
برچسب ها : هنر، رنگ ها،
لینک های مرتبط :


سه شنبه 29 تیر 1395 :: نویسنده : , ,

 

1- شناخت اعداد و مفهوم عدد

2- شمارش اشیا

3- ردیف کردن

4- ترتیب اعداد

5- طبقه بندی اشیا و وسایل

6- انجام عملیات ساده جمع و تفریق ذهنی

7- تقسیم اشیا و وسایل به دسته های مشخص

8- آشنایی با واحد پول

9- آشنایی با قیمت و توانایی حساب کردن های ساده

10- درک ارتباط میان سکه ها و اسکناس ها و شناخت انها

11- آشنایی با روز و ماه و سال

12- آشنایی با تقویم

13- آشنایی با فصل ها

14- آشنایی با واحد های اندازه گیزی مانند خط کش و متر و...

15- آشنایی با وزن و واحد وزن

16- آشنایی با اشکال هندسی

17- توانایی کشیدن اشکال هندسی

18- برش اشکال هندسی با قیچی

19- آشنایی با ساعت

20- درک مفهوم زمان

21- آشنایی با زمان ها (گذشته-حال-آینده)

22- شناخت رنگها و رنگ آمیزی مطابق الگو ها

23- نوشتن چند عدد

24- استفاده از انگشت و... برای شمارش 

25- درک تناظر یک به یک

26- همانند سازی (مفهوم یکسان بودن و گروهبندی اشیا)

27- تشخیص گروههای اشیا(مثلا تشخیص گروههایی که فقط سه تا شیی در آن هست)

28- اندازه گیری و جفت کردن هم اندازه ها

29- جهت یابی و آشنایی با جهت ها

30- درک موقعیت فضایی اشیا 

31- انجام عملیات ساده ومحاسبات ذهنی






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 29 تیر 1395 :: نویسنده : , ,
 

1- استفاده از كارت لغات جدید:

 

شكل لغات جدید درس را برروی كارتهایی بنویسید و بعد آنها را در اختیار فرزندتان قرار دهید. بعد كارتها را جمع كنید و املا را بگویید.

 

2- استفاده از كارت لغات غلط:

 

فرزندتان غلطهای قبلی خود را جمع آوری كند و بر روی كارتهای بزرگ و خوانا بنویسد و قبل از گفتن املا آنها را بررسی كند تا دوباره غلط ننویسد. بعد از بررسی، املا را به او بگویید.

 

3- استفاده از كارت لغات غلط و صحیح:

 

كلماتی را كه مشكل است و یا كودكان در املای آن اشكال دارند، به صورت صحیح و غلط بر روی چند كارت مثلاً به تعداد 15 عدد بنویسید و آنها را در اختیار فرزندتان قرار دهید و به او بگویید صحیح و غلط ها را از هم جدا كند. این كار باعث تقویت حافظه و تمركز او خواهد شد.

 

4- پیدا كردن كلمات جدید درس:

 

روزنامه و یا مجله ای را در اختیار او قرار دهید و از او بخواهید لغات مشكل و یا كلماتی را كه اغلب اشتباه می نویسد از روی مجله یا روزنامه پیدا كند و آن را ببرد و در پوشه كارش بچسباند این روش باعث افزایش قوه تمركز و دقت او خواهد شد و با بریدن و چسباندن كاغذها هماهنگی بین چشم و دست او تقویت می شود.

 

5- پیدا كردن كلماتی كه حروف هم صدا دارند:

 

یكی از اشكالهای بچه ها در حروف هم صدا مثل (ض- ظ- ز- ذ) است. این حروف در زبان فارسی مخرج یكسان دارند. برای یادگیری این كلمات چاره ای جز تكرار و تمرین نیست. برای این كار می توان از روش جستجو در میان متن ها و استخراج این كلمات استفاده كرد.

 

از مهم ترین اصول کلاس داری، کارآیی و جامع الاطراف بودن معلم است. معلم کارآ معلمی است که بر مطالب درسی تسلط دارد، کارها و اعمال او سازمان یافته و منظم و دارای اعتماد به نفس است، به دانش آموزان نیز اعتماد می کند و شکیباست.

 

به تعبیری دیگر، نخستین پیش درآمد برای اعمال مدیریت بر کلاس و ایجاد شرایط بهینه برای یادگیری این است که معلم فردی کارآ باشد تا از مهارت های مدیریت کلاس درس بهره گیرد.

 

 

جامع الاطراف بودن معلم، دومین پیش درآمد برای اعمال مدیریت بر کلاس است.

 

معلمان سه گونه اند:

 

1. توضیح دهنده

 

2. مشارکت دهنده

 

3. توانمندساز

 

 

معلم توضیح دهنده بر موضوع درس تسلط دارد، اما آگاهی او از روش تدریس اندک است. تدریس او بر محور سخن رانی و توضیح استوار است و برخی دانش آموزان با او همراه هستند.

 

معلم مشارکت دهنده بر موضوع درس تسلط دارد و افزون بر آن، با روش تدریس نیز آشناست. چنین معلمی می کوشد تا از فعالیت های جالب بهره گیرد، دانش آموزان را در کارها مشارکت دهد، و در عین حال مدیریت صحیحی را در کلاس اعمال کند.

 

معلم توانمندساز در مرحله ی عالی حرفه ای قرار دارد. او نه فقط موضوع درس و روش تدریس را به خوبی می شناسد، بلکه به تفکرات و احساسات دانش آموزان نیز توجه دارد.چنین معلمی اعتماد به نفس بالایی دارد، به حدی که دانش آموزان را در مدیریت کلاس درس سهیم می کند یا این که کلاس درس را یکسره به آنان می سپارد و خود راهنما می شود، با گفت و گو و مشورت با دانش آموزان تصمیم می گیرد تا در آنان توان یادگیری را عملی سازد.

 





نوع مطلب :
برچسب ها : درسی،
لینک های مرتبط :



1- با روش علمی حرکت کردن (شناخت تجربی و شناخت علمی مکمل یکدیگرند).

2- توانایی رصد آینده و پیش بینی های لازم

3- به نیازها و شرایط واقعی نزدیک بودن

4- ایجاد محیطی برای استفاده از یافته ها {کاربستِ یافته ها}

5- شفافیت و روشنی در اجرای فرایند و یا چرخه ی کار و ثبت دقیق وقایع به صورت مستند

6- پرهیز از هرگونه خودسانسوری و کتمان حقایق

7- صبوری، جسوری (گاه جسارت) و عزت نفس

فرض کنید وارد کلاس شده اید . اولین قدم تدریس شما پس از ورود به کلاس چیست ؟ به عبارت دیگر ، چه کارهایی را باید انجام دهید ؟ و از انجام چه کارهایی باید بپرهیزید ؟ اگر کلاس شلوغ بود چه باید کرد ؟ و ...

فرآیندی را که را که در پی می آید ، مرحله به مرحله طی کنید ، و مطمئن باشید که کلاس جذابی خواهید داشت .

مکث کنید ، منتظر بمانید تا همه ی کلاس آماده شود . تک تک دانش آموزان را از نظر بگذرانید ، قبل از آن که همه ی کلاس آماده شود ، تدریس خود را شروع نکنید .

اگر کلاس شلوغ است ، به دانش آموزان شلوغ ، خیره شوید ، تغییر فعالیت دهید ( مثل جابه جایی صندلی کلاس ، نگاه به دفتر نمره و نگاه به دانش آموزان و ... )

هرگز تدریس خود را با ارعاب و تهدید آغاز نکنید . صحبت های خود را دوستانه و به آرامی آغاز کنید .

از مطالب درس قبلی سوال کنید ، بدون یادآوری درس قبلی درس جدید را آغاز نکنید .

برای تدریس درس جدید ، دانش آموزان را آماده کنید ، و برای آماده سازی ، سوألات غیر مستقیم اما در ارتباط با درس جدید از دانش آموزان نکنید .

تدریس خود را با مثال های ساده ، به روز و کاربردی آغاز کنید . از بیان مثال های تکراری و اصطلاحات فنی تا حدامکان بپرهیزید .

مقدمات تدریس را آن قدر طولانی نکنید که دانش آموزان برای یادگیری موضوع اصلی درس ، خسته شوند .

در این مرحله ، بر موضوع درس تمرکز کنید ، و تدریس خود را پی بگیرید .

چرا باید برای دانش آموزان ایجاد انگیزه کرد ؟

انگیزه را ، محرک هر فرد برای رسیدن به اهداف خود تعریف کرده اند .اگر معلمی نتواند از این عامل برای بهتر شدن تدریس استفاده کند . یک اب زار بسیار قوی را از دست داده است . از این رو ، توصیه می شود قبل از هر تدریس ، انگیزه ی دانش آموزان را برای یادگیری درس جدید افزایش دهید. « بیان اینکه چرا باید در دانش آموز ایجاد انگیزه کرد ؛ » می توان به این موارد اشاره کرد :

 

برانگیختن علاقه دانش آموزان

درگیر کردن دانش آموزان با موضوع تدریس

معطوف کردن توجه دانش آموز، به آنچه که باید یاد بگیرد .

فنون ایجاد انگیزه در یادگیرندگان

بیان اهداف درس :

 

اهداف درس را برای فراگیرندگان به روشنی بیان کنید ، یعنی مشخص کنید که دانش آموزان پس از پایان درس به چه دانش و یا توانمندیهایی دست پیدا می کند .

 

 

 

معنا دار کردن یادگیری :

 

کاربردهای درس را در موقعیت های متفاوت زندگی ، برای دانش آموزان بازگو کنید ؛ یعنی طوری عمل کنید که دانش آموزان احساس کنند با یادگیری این درس می توانند مشکلی از مشکلات زندگی خود را حل کنند . در واقع، یادگیری ر ا برای دانش آموزان معنادار کنید .

 

مشارکت کردن دانش آموزان در بحث :

 

از روش هایی استفاده کنید تا کلاس درگیر بحث شود ، طوری عمل کنید که دانش آموزان خود را در یادگیری سهیم بدانند . برای مثال ، در حین تدریس از سوالاتی استفاده کنید تا دانش آموزان نیز مجبور به مشارکت شوند و پس از هر پاسخ منطقی از تشویق های کلامی و یا غیر کلامی استفاده کنید و ....

 

انجام تدریس از ساده به مشکل :

بکوشید ابتدا مباحث ساده را برای دانش آموزان ارائه کنید سپس به مباحث پیچیده برسید .

استفاده از مثال های ساده ، آشنا و دلنشین :

 

در سرتا سر تدریس ، برای تبیین و تفهیم هر چه بیشتر درس ، از مثال های ساده ، آشنا و دلچسب که موجب افزایش انگیزه یادگیری دانش آموزان می شود ، استفاده کنید...





نوع مطلب :
برچسب ها : درسی،
لینک های مرتبط :



 

برای دستیابی به چنین هدفی معلم ابتدا باید جایگزین‌های مختلفی مانند سخنرانی، روش توضیحی، بحث گروهی و رویکردهای باز و انسان‌گرایانه را در چهارچوب تدریس خود مورد بررسی قرار دهد، و با توجه به انواع فعالیت‌های متناسب با گروه بزرگ (۴۰نفره)، گروه کوچک (۲ تا ۲۰ نفر) و آموزش انفرادی (یک نفر) آن‌ها را انتخاب نماید.

 

جایگزین‌های گروه بزرگ:

1-  روش‌های نمایشی مانند روش سخنرانی یا توضیحی توسط یاددهنده یا یادگیرندگان

2-  گزارش شفاهی به کل کلاس توسط تک‌تک یادگیرندگان یا گروهی از آن‌ها

3-  نمایش اسلاید، فیلم یا مشاهده تلویزیون

4-  استفاده از وسایل شنیداری مانند رادیو یا نوارهای صوتی

 

 جایگزین‌های گروه کوچک:

1-  مباحثه‌های ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای بین جفت‌ها یا گروه‌های دانش‌آموزی

2-  ایفای نقش یا استفاده از امکانات شبیه‌سازی شده

3-  بحث گروهی به صورت میز گرد

4-  ساخت یا اجرای یک پروژه

5-  بحث در مورد درستی یا نادرستی پاسخ‌های آزمونی که قبلا گرفته شده‌است

6-  اجرای هماهنگ فعالیت‌ها به منظور اجرای عمیق تمرین‌ها و تسهیل آموزش مهارت‌ها

 

 جایگزین‌های آموزش انفرادی:

1-  ارزشیابی مواد تابلوی اعلانات

2-  مشورت در مورد کتاب‌های منبع و سایر مواد کتابخانه‌ای

3-  مشورت در اجرای کارهای پژوهشی

4-  مشورت درباره چگونگی استفاده از منابع الکترونیکی

 

(برگرفته از کتاب «مهارت‌های آموزشی‌ و پرورشی»، نوشته دکتر حسن شعبانی).





نوع مطلب :
برچسب ها : درسی،
لینک های مرتبط :


 

ابتدا چند نمونه برای دانش آموزان مطرح می کنم تا به پاسخ برسند. آنگاه با کمک آنها این رابطه ها را پیدا می کنیم.

1 .وقتی هر دو عامل به یک اندازه اعشار داشته باشند،مانند دو عدد صحیح تقسیم می کنیم و خارج قسمت هم عدد صحیح می شود

0/6 ÷0/3 = 2

 

2. وقتی مقسوم اعشاری باشد و مقسوم علیه عدد صحیح ،مانند عدد صحیح تقسیم می کنیم سپس به تعداد اعشار مقسوم در خارج قسمت اعشار می زنیم .

0/4 ÷ 2 = 0/2

 

3. وقتی اعشار مقسوم بیشتر باشد، تعداد اعشار مشترک دو عامل را حذف می کنیم و مانند عدد صحیح تقسیم می کنیم و اعشار باقی مانده را برای خارج قسمت در نظر می گیریم .

0/04 ÷ 0/2 = 0/2

 

4. اگر اعشار مقسوم علیه بیشتر باشد مانند تقسیم اعداد صحیح عمل می کنیم. در ضمن تعداد اعشار مشترک حذف می شود.سپس به تعداد اعشار باقی مانده صفر اضافه می شود.


8/4 ÷ 0/21 = 40





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 26 تیر 1395 :: نویسنده : , ,

مهارت های مدیریت کلاس

 

مدیریت کلاس بر دو مهارت به هم پیوسته و اساسی استوار است:

 

1. تصمیم گیری

 

2. اقدام

 

تصمیم گیری یعنی، چه اقدامی را چگونه، چه وقت، و به وسیله ی چه کسی باید انجام داد.

 

اقدام یعنی، عملی که در کلاس درس تحقق می پذیرد. مانند تأکید بر نکته های تدریس،استفاده از تخته سیاه و...

 

از این رو، مهارت های اساسی و ضروری برای مدیریت کلاس درس، به منزله ی اتخاذ تصمیم مناسب و تبدیل آن به اقدامی مؤثر است.

 

 

مدیریت کلاس درس زرهی نیست که معلمان از نخستین روز تدریس بر تن کنند و خود را در برابر مشکلات کلاس و چالش ها ایمن سازند، بلکه مهارتی است که هر روز با تجربه و تأمل و دقت معلم در کلاس کامل می شود و معلم را در امر تدریس کارآمدتر می سازد.

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



                       

 اگر چه كنترل این قبیل دانش آموزان بسیار سخت است اما آموزگار اولین مربی كودك است. بنابراین توجه به نكات زیر راهگشا است:

 

* «جای» دانش آموز را تغییر دهید، اما توجه كنید تا او به دلیل كار شما پی نبرد. او را قانع كنید كه دوست دارید به او نزدیك تر باشید و او را در نزدیك ترین فاصله نسبت به خود بنشانید.

* سعی كنید دانش آموزی آرام و ترجیحا زرنگ را در كنار او بنشانید (كودك بیش فعال، باهوش و سریع است). نگذارید دانش آموزان بیش فعال در كنار یا نزدیك هم بنشینند.

* این گونه دانش آموزان، نباید نزدیك درب ورودی كلاس، پنجره، انتهای كلاس و حتی در كنار كلید برق بنشینند. هر عامل كوچكی، وسیله ای برای حواس پرتی آنها است. حواس آنها حتی با عبور یك پرنده پرت می شود!

* هنگامی كه مبحث درسی جدیدی را آغاز می كنید، طوری بایستید كه كمترین فاصله با او را داشته باشید. این نكته او را وامی دارد تا به درس گوش كند.

* پیش از آغاز درس جدید، بهتر است از او بخواهید تا درس جلسه قبل را توضیح دهد. از او درس نپرسید بلكه بخواهید درس را مانند شما توضیح بدهد. آنها به خوبی از عهده انجام این مسأله برمی آیند، چرا كه از نظر شخصیتی در زمره افراد «راهبر» و «مدیر» قرار داشته و «كم رو» و «خجالتی» نیستند.

* پس از پایان درس جدید، از او بخواهید آنچه را كه متوجه شده توضیح بدهد، از دیگران نیز بخواهید درس جدید را توضیح بدهند این مسأله راهی برای تكرار درس و آموزش غیرمستقیم به دانش آموز بیش فعال و كم دقت و بازیگوش است.

* این قبیل دانش آموزان علاقه شدیدی به «مطرح شدن» و «مركز توجه بودن» دارند. از این رو اگر این نیاز آنها برآورده نشود، سرخورده شده و شیطنت را آغاز می كنند. بنابراین به نحوی این نیاز او را پاسخ بگویید (دقت كنید تا بین دانش آموزان تبعیض قایل نشوید).

* قبل از طرح هر پرسشی، همه دانش آموزان را از نظر بگذرانید. این حركت آنها را به سمت شما متمركز می كند.

* در میان تدریس، لحن كلام، وضعیت ایستادن و... خود را تغییر دهید. این تغییر وضعیت دانش آموز مورد نظر را به سوی شما متمركز می كند.

* از وسایل كمك آموزشی استفاده كنید. فیلم، نوارهای آموزشی، كارت های بازی و خلاقیت، فعالیت های گروهی و... را فراموش نكنید. این مسأله همه دانش آموزان مخصوصا دانش آموز بیش فعال را مشتاق می كند.

* از «نام كوچك» دانش آموزان در زمان «پرسیدن درس» ، توجه دادن آنها به صحبت ها و تدریس خود استفاده كنید. صدا كردن اسم هر شخصی شوك آور و بیدار كننده است.

* در اطراف نیمكت دانش آموز فعال حركت كنید و سعی كنید از كتاب دانش آموزان و مخصوصا دانش آموز مورد نظر استفاده كنید. كتاب را بر ندارید، بلكه با انگشت یا خودكار نكات مهم را نشان دهید (از خط كش استفاده نكنید چرا كه وحشت آور است.) این مسأله او را روی درس متمركز می كند.

استفاده از آزمون های گوناگون

آزمون از مهم ترین شیوه های ایجاد جذابیت در كلاس درس است. آزمون های هوش، سنجش دقت و سرعت و... حتی اگر در حد یك سؤال باشد بسیار مفید است.

نكته مهم این كه در بسیاری مواقع دانش آموزان بیش فعال (ADD) به آزمون های آسان پاسخ نادرست و به تست های سخت پاسخ درست می دهند! برای جلب توجه بهتر است اگر سؤال یا سؤال های آزمون را روی تخته می نویسید، از حروف بزرگ و رنگی استفاده كنید تا همه دانش آموزان مخصوصا دانش آموزان مورد نظر متوجه شود.بهتر است آزمون هایی را برای پاسخ در منزل در نظر بگیرید. این مسأله باعث می شود تا كودك بیش فعال برای مدتی آرام بوده و آرامش را تجربه كند!

دانش آموز بیش فعال را تشویق كرده و به او امید بدهید

* همواره آنها را تشویق كنید، حتی اگر اشتباه می كنند آنها را راهنمایی كرده و از تنبیه جداً بپرهیزید.

* هیچ گاه درباره شیطنت ها، ناآرامی ها، اشتباه ها و... او با كسی صحبت نكنید و یا حداقل نزد خود آنها مسأله را بازگو نكنید.

این مسأله آنها را ناآرام تر، پرخاشجو، عصبی و... می كند و از آن پس رفتارشان را هدفمند كرده و به قصد آزار، شیطنت خواهند كرد.

* تا جایی كه می توانید عزت نفس و اعتماد به نفس آنها را افزایش داده و به آنها شخصیت بدهید.

* اگر در كلاس یا منزل خطایی از آنها سر زد، آنها را تنبیه نكنید؛ بلكه غیرمستقیم خطای آنها را با نقل حكایت و... گوشزد كنید.

* به هر میزان با آنها با ملایمت، مهربانی، صبر و حوصله و منطق برخورد كنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.


                              






نوع مطلب :
برچسب ها : رفتار آموزگاران در قبال دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی"،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 24 تیر 1395 :: نویسنده : , ,


 

بسیاری از اوقات مشکلات یادگیری دانش آموزان ناشی از ضعف مهارت های دیداری آنها ازقبیل: دقّت، توجّه وتمیز دیداری است. تمیز دیداری؛ یعنی،قدرت برقراری تفاوت میان دومحرّک براساس ویژگی های معیّن.

 

کودکی که تفاوت میان «ک» و«گ» را نمی شناسد هنگام دیدن هریک از این دو حرف ویژگی های بخصوص آنها را تشخیص نمی دهد، همچنین درمورد حروف مشابه دیگر مانند:ب- ت/ س- ش/ ع- غ/ ح- خ/و...قادر به تشخیص از یکدیگر نبوده وآنها را با هم اشتباه می گیردو یا ممکن است نتواند میان جفت کلمه هایی چون«یاران» و«باران» تفاوت قایل شود.

 

این کودکان باید تفاوت هایی که سبب تفکیک (ج- ح/ ت- ب/ د- ذ/ ک- گ/ ف- ق/و...)می شود را بیاموزند. آن عدّه ای که از آموختن این اختلاف ها عاجزند بی تردید در یادگیری پاره ای از مفاهیم ریاضی، خواندن، نوشتن وبخصوص دیکته نویسی با دشواری روبرو خواهند بود.

 

مشکلات تمیز دیداری را می توان در کودکان کم سال تر نیز مشاهده کرد. ناتوانی مقایسه ی اندازه ها، اشکال یا اجسام گوناگون نشانگر وجود مسائل تشخیص دیداری است.

 

این کودکان ممکن است در دقّت دیداری نیز، دچار مشکل باشند.

 

دقّت دیداری که از فرآیندهای شناختی وپایه یادگیری در انسان می باشد، عبارتست از:قدرت تمرکز بینایی کافی بر کاری برای جایدهی آن در مغزو دریافت ویژگی های اساسی وجزئیات آن(ناتوانی های یادگیری جیمز.ا.مک لافلین؛ جرالد والاس.)

 

 کم یا زیاد گذاشتن حروف، دندانه ها، نقطه ها، سرکش ها، تشدیدو... به احتمال زیاد ناشی از مشکلاتی در دقّت وتوجّه دیداری می باشد.

 






نوع مطلب :
برچسب ها : آموزش و درمان اختلالات یادگیری،
لینک های مرتبط :


سه شنبه 22 تیر 1395 :: نویسنده : , ,


 

نمودار ستونی(میله ای): برای پیدا کردن بیشترین و کمترین مقدار

در واقع نمودار ستونی برای مقایسه به کار می رود

نمودار خط شکسته : برای نمایش تغییرات (نوسانات)

نمودار دایره ای: برای بیان سهم از کل

نمودار تصویری(شکلی): برای تقریب زدن به ویژه زمانی که با اعداد بزرگ مثل جمعیت سر و کار داریم

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها : کاربرد نمودارها، ریاضی،
لینک های مرتبط :



                                  

1 – روان نویسی در اختیار کودک قرار دهید تا خطوطی به دلخواه روی آن رسم نماید .

 

باگچی نرم و مناسب روی تخته سیاه خط بکشد یا نقاشی کند .

 

روی یک وایت برد قابل حمل به دلخواه نقاشی کند یا خطوط رسم نماید .

 

4 – ارتفاع میز تحریر باید با صندلی و با قد کودک تناسب داشته باشد به گونه ای که بتواند هر دو ساعد خود را به راحتی روی میز قرار دهد .

 

5 – کاغذ یا دفتری که در آن می نویسد با لبه ی پایین میز تحریر ، زاویه ای در حدود 15 درجه داشته باشد .

 

6 – نحوه ی  مداد  دست گرفتن دانش آموز باید صحیح باشد . مداد باید بین انگشت شصت و انگشت اشاره قرار گرفته و از بالای قسمت تراشیده شده گرفته شود.

 

7 – اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست ، ضعیف یا کوچک هستند ، از مدادهای باریک تر استفاده شود و مداد خیلی کوتاه نباشد .

 

برای تقویت عضلات استفاده از خمیر بازی تا با آن بازی و شکل سازی نماید ،کار با قیچی ، باز و بسته کردن پیچ و مهره و قفل و کلید ویا مچاله کردن کاغذ باطله پیشنهاد می شود .

 

8 – یک سری خطهای موازی با فاصله های موازی با فاصله های کم و زیاد رسم کنید و از دانش آموزان بخواهید تا وسط هر دو خط موازی ، یک خط راست رسم کند .

 

9 – یک سری شکل هندسی و غیر هندسی را به صورت نقطه چین رسم کرده و سپس از کودک می خواهیم تا نقطه چین ها را به هم متصل نماید .

 

10 – با انگشت آغشته به رنگ پلاستیک و یا گواش هر شکلی را که می خواهد رسم نماید .

 

11 – اعداد و کلمات و حروف را به صورت کامل نوشته و سپس در کنار آن همان اعداد و کلمات را به صورت ناقص نوشته و از کودک بخواهید آنها را کامل کند .

 

12 – دو نوار موازی هم را با فاصله مناسب به کاغذ بچسبانید واز کودک یا دانش آموز بخواهید بین آن دو نوار بنویسد.

                   





نوع مطلب :
برچسب ها : برای ترمیم ودرمان نارسانویسی باید اقدامات زیر را انجام داد:،
لینک های مرتبط :


سه شنبه 22 تیر 1395 :: نویسنده : , ,



قرآن رو که میخونیم                حرف میزنه خداوند

 

با آیه های قرآن                     میده به ماهزار پند

 

قصه داره آیه هاش                  قصه خوب وزیبا

 

قصه هایی که بوده                 قبل ازماتوی دنیا

 

قصه پیغمبرا                          آدمای خیلی خوب

 

 قصه حضرت نوح                   که ساخت یک کشتی ازچوب

 

قصه خوب موسی                  که روز وشب دعاکرد

 

قصه خوب یوسف                   که بیرون اومد ازچاه

 

یوسفی که قشنگ بود            خیلی قشنگترازماه

 

قرآن رویاد بگیریم                     سرکلاس قرآن

 

                                                                                                                                                                           باخوندن قصه ها ش                پندی بگیریم از آن





نوع مطلب :
برچسب ها : شعر،
لینک های مرتبط :


دوشنبه 21 تیر 1395 :: نویسنده : , ,

 

لی لی : تمرین تعادل در زندگی

زووووتمرین روزهای نفس گیر زندگی

آلاکلنگدیدن بالا و پایین دنیا

سرسرهتمرین سخت بالا رفتن و راحت پایین آمدن

هفت سنگتمرین نشانه گرفتن به هدف

وسطیتمرین همیشه در وسط میدان بودن

گل یا پوچدقت در انتخاب

خاله بازی: آیین مهمانداری

یه قل دو قل : مشکلات اگر مانند سنگ سخت باشد یکی یکی از پس آن برمی آیی

 

یادش بخیر...

اون روزا یاد گرفتن زندگی چه ساده بود...





نوع مطلب :
برچسب ها : تربیتی،
لینک های مرتبط :




( کل صفحات : 4 )    1   2   3   4   
درباره وبلاگ


خلاقیت های دانش آموزان کلاس پنجم من

برای همه دختران ایران زمین

★  *  ★  *  ☆  ★  

ذکر روز شنبه یا رب العالمین
ذکر روز یکشنبه یا ذالجلال والاکرام
ذکر روز دوشنبه یا قاضی الحاجات
ذکر روز سه شنبه یا ارحم الراحمین
ذکر روز چهارشنبه یا حی یا قیوم
ذکر روز پنجشنبه لا اله الا الله الملک الحق المبین
ذکر روز جمعه اللهم صل علی محمد و ال محمد
★  *  ★  *  ☆  ★  

« سورة الکافرون - سورة ١٠٩ - عدد آیاتها ۶ »

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ (١) لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ (٢) وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (٣)وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ (۴) وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (۵) لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ (۶)

★  *  ★  *  ☆  ★  
« سورة الإخلاص - سورة ١١٢ - عدد آیاتها ۴ »

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (١) اللَّهُ الصَّمَدُ (٢) لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ (٣) وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ (۴

« سورة الفلق - سورة ١١٣ - عدد آیاتها ۵ »

★  *  ★  *  ☆  ★  
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ (١) مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ (٢) وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ (٣)وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ (۴) وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ (۵)

« سورة الناس - سورة ١١۴ - عدد آیاتها ۶ »

★  *  ★  *  ☆  ★  
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (١) مَلِکِ النَّاسِ (٢) إِلَهِ النَّاسِ (٣) مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (۴) الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ (۵) مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (۶)

★  *  ★  *  ☆  ★  
-—$$$$$$$$__$$__$$$$$$$$$
_$$$$$$$$$$$$__$$$$$$(¯`v´¯)$
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$(¯`(?)´¯)$
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$(_.^._)$$
$$$$$$$$$$$$$$$$$(¯`v´¯)$$$$$
_$$$$$$$$$$$$$$$(¯`(?)´¯)$$$
___$$$$$$$$$$$$$$(_.^._)$$
______$$$$$$(¯`v´¯)$$$$$
________$$$(¯`(?)´¯)$$
___________$(_.^._)$
____________$$$$$$

*      *   ★     ★  ♡  *
 ★ ★   ☆  ★ *
  ♡      ★  *  ★   *   ☆
★  *  ★   *  ☆ منتظرتونم ★  

♥   *   ★  ★ *
♡   ☆           ★ 
  ♥   منتظرتونم  ☆  *  ★   * ♥ ★
*      *   ★     ★  ♡  *
 ★ ★   ☆  ★ *
  ♡     ★  *   ★   *   ☆
★  *  ★  *  ☆  ★  

♥   *   ★  ★ *
♡   ☆           ★ 
  ♥   منتظرتونم  ☆  *  ★   * ♥ ★

*      *   ★     ★  ♡

مدیر وبلاگ : , ,
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

FreeCod Fall Hafez

آموزگار ابتدایی:اول تا ششم

ユラユラハート

きらきらドロップ

フジの花